Preprint has been published in a journal as an article
DOI of the published article https://jurnalnasional.ump.ac.id/index.php/KOSMIK/article/view/17396
Preprint / Version 1

Legal Protection of Consumer Rights in Transactions at TikTok Shop Unravelin New Legal Insights


Perlindungan Hukum Hak Konsumen dalam Bertransaksi di TikTok Shop Mengungkap Wawasan Hukum Baru

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.3903

Keywords:

Product Owner, Consumer, Tiktok Shop

Abstract

This study aims to find out which product owners and consumers are more protected in terms of transactions that occur on Tiktokshop and provide information about legal protection for consumers for the quality of goods that do not match what is advertised by product owners on Tiktokshop, and find out is how losses are caused by differences in the quality of goods sold on Tiktokshop to consumers as described by the product owner. This  journal uses normative legal research methods based on legal norms such as laws and regulations on existingsocietal norms and based on other related regulations. The results of writing this journal are that buying and  selling transactions through online media are growing  in the jurisdiction of Indonesia. The implications of this study explain that consumers and owners of capital must both have their rights protected, especially   consumers who are the most vulnerable in transactions on Tiktokshop.

Downloads

Download data is not yet available.

References

D. Ferawati and Faiz Mufidi, “Penerapan Prinsip Itikad Baik oleh Pelaku Usaha Atas Pencantuman Klausula Baku dalam Jual Beli Online Ditinjau dari KUH Perdata dan Undang-Undang Nomor 8 Tahun 1999 tentang Perlindungan Konsumen,” Bandung Conf. Ser. Law Stud., vol. 2, pp. 1082–1086, 2022.

I. M. D. P. Gusti Ayu Sandrina, “Perlindungan Hukum bagi Konsumen terhadap keidaksesuaian kualitas barang yang dibeli pada aplikasi belanja Tiktok shop,” J. Kertha Semaya, vol. 11, no. 3, pp. 572–582, 2023, doi: https://doi.org/10.24843/KS.2022.v11.i03.p.03.

S. dan Z. V. C. Azzahra, “Pertanggungjawaban Hukum terhadap Kerusakan Barang dalam Proses Pengangkutan yang di Beli melalui Tiktok Shop,” JIIP (Jurnal Ilm. Ilmu Pendidikan), vol. 6, no. 2, pp. 1092–1099, 2023, doi: https://doi.org/10.54371/jiip.v6i2.1643.

Rai Agustina Dewi dan I Nyoman Suyatna, “Implementasi Perlindungan Hukum Terhadap Konsumen Dalam Transaksi Jual Beli Melalui Online,” vol. 4, no. 2, 2016.

S. D. Ayusti, Media Sosial: Interaksi, Identitas, dan Modal Sosial. Jakarta: Kencana (Prenadamedia Group),. Jakarta: Kencana (Prenadamedia Group), 2019.

M.Arsyad Sanusi, E- Commerce Hukum Dan Solusinya. Bandung: PT mizan grafika sarana, 2002.

Elisabeth Nurhaini Butarbutar, “Arti Pentingnya Pembuktian dalam Proses Penemuan Hukum di Peradilan Perdata,” Mimb. Huk., vol. 22, no. 2, pp. 347–359, 2010, doi: https://doi.org/10.22146/jmh.16225.

M. . DAHLIA ,S.H, “Perlindungan Konsumen Terhadap Transaksi Jual Beli Melalui Media Internet (E-Commerce),” Wacana Huk., vol. VIII, no. 1, pp. 37–51, 2002.

M. H. Prof. Dr. Agus Yudha Hernoko, S.H., Hukum perjanjian : asas proporsionalitas dalam kontrak komersial. Jakarta: Prenadamedia Group, 2010.

Sophar Maru Hutagalung, Praktik peradilan perdata dan alternatif penyelesaian sengketa. Jakarta: Sinar Grafika, 2019.

Marwah M. Diah dan Joni Emirzon, Aspek-Aspek Hukum Persaingan Bisnis Indonesia, (Perjanjian yang Dilarang, Perbuatan Bisnis yang Dilarang, dan Posisi Dominan yang Dilarang). Palembang: Universitas Sriwijaya, 2003.

Ishaq, Metode Penelitian Hukum dan Penulisan Skripsi, Tesis, serta Disertasi. Bandung: Alfabeta, 2017.

Ok Sadikin, Aspek Hukum Hak Kekayaan Intelektual. Jakarta: PT Grafidu Prasada, 2003.

T. Barkatullah, A.H dan Prasetyo, Bisnis E-Commerce: Studi Sistem Keamanan dan Hukum di Indonesia. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2005.

Achmad, Hukum Perikatan Berdasar Buku III KUH Perdata. Yogyakarta: Pohon Cahaya, 2011.

T. Bachtiar, Bachtiar, & Sumarna, “Pembebanan tanggung jawab perdata kepada kepala daerah akibat Wanprestasi oleh kepala dinas,” J. Yudisial, vol. 11, no. 2, pp. 209–225, 2018.

A. Mutmainah, Hukum Perlindungan Konsumen; Dimensi Hukum Positif dan Ekonomi Syariah. Yogyakarta: Pustaka Baru Press, 2018.

R. M. Pikahulan, Hukum Perikatan. Pare-pare: IAIN Parepare Nusantara Press, 2019.

Shidarta, Aspek Hukum Ekonomi dan Bisnis. Jakarta, 2019.

J. Sidabalok, Hukum Perlindungan Konsumen di Indonesia. Bandung: PT Citra Aditya Bakti, 2018.

M. Zamroni, Penafsiran Hakim dalam Sengketa Kontrak: Kajian Teori dan Praktik Pengadilan. Surabaya: Scopindo Media Pustaka, 2020.

D. S. H. M. Tasya Adelia, “Upaya Hukum Penyelesaian Sengketa Jual Beli Melalui E-Commerce” J. Justitia (Jurnal Ilmu Huk. dan Humaniora), vol. 8, no. 6, pp. 1443–1446, 2021.

S. M. zein Alydrus, “Perlindungan Hukum Terhadap Konsumen PT. PLN (Persero) Balikpapan Terkait Adanya Pemadaman Listrik,” Lex Suprema J. Huk. Fak. Huk. Univ. Balikpapan, vol. 2, no. 1, pp. 364–365, 2020.

Ahliwan Ardhinata, “Keridhaan (Antaradhin) dalam Jual Beli Online (Studi Kasus UD. KUNTAJAYA Kabupaten Gresik),” JESTT, vol. 2, no. 1, pp. 47–60, 2015.

K. Benuf and M. Azhar, “Metodologi Penelitian Hukum sebagai Instrument Mengurai Permasalahan Hukum Kontemporer,” Gema Keadilan, vol. 7, no. 1, pp. 20–33, 2020, doi: https://doi.org/10.14710/gk.2020.7504.

Galih Setiyo Budhi, “Analisis Sistem E-Commerce Pada Perusahan Jual-Beli Online Lazada Indonesia,” J. Electron. Informatics, Vocat. Educ., vol. 1, no. 2, pp. 78–82, 2016, doi: 10.21831/elinvo.v1i2.10880.

Sri Anggraini Kusuma Dewi, “Perjanjian Jual Beli Barang Melalui Elektronik Commerce (E-Com),” J. Ilm. Teknol. Inf. Asia, vol. 9, no. 2, 2015.

Riza Firdaus, “Perlindungan Hukum Bagi Pembeli Dalam Perjanjianpengikatan Jual Beli Tanah Yang Masihberstatus Hak Pengelolaan,” LamLaj, vol. 2, no. 1, pp. 113–124, 2017.

Tira Nur Fitria, “Bisnis Jual Beli Online (Online Shop) Dalam Hukum Islam Dan Hukum Negara,” J. Ilm. Ekon. Islam, vol. 3, no. 1, pp. 52–62, 2017.

A. R. N. Rozul Imam, “Perancangan Sistem Informasi E-Marketplace Original Clothing Indonesia Berbasis Web,” JUMANTAKA J. Manaj. dan Tek. Inform., vol. 1, no. 1, pp. 161–170, 2017.

D. Esti Tri Indarwati, “Analysis of The Effect of Cash On Delivery Payment Methods On Consumer Purchase Decisions on The Tiktokshop Platform,” J. Ilm. Manaj. Akunt., vol. 6, no. 2, 2022.

Posted

2024-02-02