Arabic Language Learning Results with Al Ashri Teaching Book in Class VIII Student of Junior High School of Muhammadiyah 2 Taman Sidoarjo
Hasil Belajar Bahasa Arab dengan Buku Ajar Al Asri pada Siswa Kelas VIII SMP Muhammadiyah 2 Taman Sidoar
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.3669Keywords:
Teaching book, Learning outcomesAbstract
This research is research with a quantitative approach, which aims to determine the learning outcomes of class VIII students at SMP Muhammadiyah 2 Taman Sidoarjo using the Al Ashri book. Data collection was carried out by interviews, tests, observation and documentation. Analyze funds by determining the mean of the existing classes. The research results show that the average score for orientation class students is 78.3, for the Tahfidz class the average score is 87.6 and for the excellent class the average score is 72.2. Meanwhile, the average score for class VIII is 76.7, this shows that the Arabic language learning results of class VIII students at SMP Muhammadiyah 2 Taman Sidoarjo have met the KKM requirements.
Downloads
References
Undang Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional, Bab II pasal 3, 5.
Mirwan Akhmad Taufiq, Primasti Nur Yusrin Hidayanti, Faris Maturedy, “Analisis Buku Bahasa Arab Tingkat MPDM
Muhammadiyah 2021, Jurnal Keilmuan dan Kependidikan Bahasa Arab.
Novitasari Apriliani, “Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Tsanawiyah Pondok Tremas kelas Mumtaz Tsani Putri tahun 2015”, 63.
Irsyad Kholif Fatkhurrozaq, “Prestasi Belajar Bahasa Arab siswa kelas VIII dan siswa kelas VII MTs Negeri 1 Yogyakarta (Studi Komparasi) 2015”, 54.
Etri Mulyati, “Studi Komparasi Prestasi hasil Belajar Bahasa Arab Berdasarkan Bahan Ajar Antara MAN Tempel dan MAN Godean Yogyakarta”, 45.
DR. I Gusti Bagus Rai Utama SE, MMA,MA, Universitas Dhyana Pura Bali, “Teknik Sampling dan Penentuan jumlah sampel 2016”, Artikel hlm. 20
Brosur Sekolah SMP Muhammadiyah 2 Taman
Wawancara Ustadz Abdul Kholiq S.Pd.I, M.Pd
Santi, “Pembelajaran Bahasa Arab di Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) (Studi Kasus terhadap Hasil Belajar Bahasa Arab Siswa kelas X SMK Pondok Pesantren Muhammadiyah Buakkang Kec. Bungaya Kab. GOWA), Universitas Muhammadiyah Makassar 2020.
Tim Kurikulum Majelis Dikdasmen PP Muhammadiyah, Kurikulum Pendidikan Al Islam, Kemuhammadiyahan dan Bahasa Arab (ISMUBA) tahun 2017,
Asyraf Muzaffar, UIN Ar-Raniry Banda Aceh, Derivasi Indikator Hasil Belajar Bahasa Arab
Skripsi Mukaramah, Pembelajaran Bahasa Arab Dengan Bahan Ajar Al-ASHRI (Studi kasus pada Siswa SMK MUHAMMADIYAH 2 MALANG.
Ridha Aulia, Imam Fauzi, “Pengembangan Buku Al-Ashri untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Siswa Kelas VII SMP Muhammadiyah 5 Tulangan Sidoarjo”
Muhimmatul Choiroh, Mirwan Ahmad Taufiq, Gender dalam Buku Pendidikan Bahasa Arab Al-`Ashri Kelas X : Studi Analisis Teks Pola Diskriminasi Gender
Dr. Ahmad Nizar Rangkuti, S. Si., M. Pd, Wakil Dekan bidang Akademik FTIK IAIN Padangsidimpuan, “ Menentukan Jumlah sampel dalam Penelitian”
Primasti Nur Yusrin Hidayanti, Mirwan Akhmad Taufiq, Faris Maturedy, “Analisis Buku Bahasa Arab Tingkat MPDM Muhammadiyah”, Desember 2021 Jurnal.
Nugra Heny Apriliah, S.Pd.I. dan Riza Arif Achmadi, S.Th.I, Buku Paket Ajar Al Ashri untuk SMP/MTs Muhammadiyah, Mei 2018
Muhammad Arif Syaifuddin, Eny Fariyatun Wahyunu, UMSIDA, Penguatan Pendidikan Karakter Melalui Kurikulum Lokal di SMP Muhammadiyah 2 Taman, Nopember 2019.
Haning Rofi’ah, Analisis Bahan Ajar Bahasa Arab Siswa Kelas VII MTs Raudlatul Ulum Guyangan Pati Perspektif ‘Abdurraḥmān Al-Fawzān, Alsina: Journal of Arabic Studies Vol. 4, No. 1 (2022) 115-140
Khairi Abu Syairi, PENGEMBANGAN BAHAN AJAR BAHASA ARAB, E-Journal IAIN Samarinda (Institut Agama Islam Negeri), Dinamika Ilmu Vol. 1, Juni 2013
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.