Preprint has been submitted for publication in journal
Preprint / Version 1

Impact of Using Gadget on Learning Outcomes of Akidah Akhlak in Elementary School Students


Dampak Penggunaan Gadget terhadap Hasil Belajar Akidah Akhlak Siswa Sekolah Dasar

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.3628

Keywords:

Gadgets, The Impact of Using Gadgets, Moral Beliefs

Abstract

The technology grows rapidly, almost all activities can be controlled by technology, including in the field of education. Learning system must be adapted to technological developments. This study aims to determine and understand the impact of the use of gadgets on the learning outcomes of the Aqidah Akhlak in grade V elementary schools at Berlian Plaosan Elementary School, Kab. Magetan. This type of research is qualitative using a case study approach.  The results of this study indicate that the use of gadgets by students is used for learning, looking for answers from Google, has benefits also for viewing WhatsApp and games. The existence of this gadget makes it easier for students to get media information quickly.

Downloads

Download data is not yet available.

References

S. M. Aisyah Anggraeni Dan Hendrizal, "Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Kehidupan Sosial Para Siswa Sma," Jurnal Ppkn & Hukum, Vol. 13, No. 1, Pp. 64-76, 2018.

D. Muhammad Iqbal Ulil Amri, "Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Kemampuan Interaksi Anak Sekolah Dasar Pada Situasi Pandemi Covid-19," Jurnal Pendidikan Dasar, Vol. 2, No. 2, Pp. 14-23, 2020

Ramdhanwitarsa, "Rina Sri Mulyani Hadi, Nurhan Anik, Neneng Rini Haerani, Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Kemampuan Interaksi Sosial Siswa Sekolah Dasar," Jurnal Pedagogik , Vol. 4, No. 1.

D. Layyinatus Syifa, "Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Perkembangan Psikologi Pada Anak Sekolah Dasar," Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, Vol. 3, No. 4, Pp. 527-533 , 2019.

M. A. H. Sangaji Anwar Wiranto, Peranan Orangtua Dalam Pengawasan Anak Pada Penggunaan Smartphone, Seminar Nasional Dan Call For Paper “Membangun Sinergitas Keluarga Dan Sekolah Menuju Paud Berkualitas.

A. Susanto, Teori Belajar Pembelajaran Di Sekolah Dasar, Jakarta: Kencana Prenadamedia Group, 2013.

D. Septio Nurjanah, "Analisis Metode Pembelajaran Akidah Akhlak Dalam Meningkatkan Pemahaman Dan Karakter Peserta Didik," Journal Of Education, Psycology And Counseling, Vol. 2, No. 1, Pp. 366-377, 2020.

R. P. D. D. Darisman, "Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Peserta Didik Menggunakan Media Crossword Puzzle Dalam Proses Evaluasi Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak," Jurnal Penelitian Pendidikan Islam | Vol. 5, No. 2, 2017, Vol. 5, No. 2, Pp. 97-105, 2017.

D. Anggun Rahayu, "Analisis Dampak Penggunaan Gadget Pada Hasil Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Siswa Kelas V Di Sd Negeri 61 Lebong," Jurnal Studi Islam, Sosial, Dan Pendidikan, Vol. 1, No. 1, Pp. 32-40, 2022.

D. Nikmawati, "Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Hasil Belajar Dan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar," Jurnal Edutech Undiksha, Vol. 9, No. 2, Pp. 254-259, 2021.

Musfiqon, Paduan Lengkap Metodologi Penelitian Pendidikan, Jakarta: Prestasi Pustaka Publiser, 2012.

A. Furchan, Pengantar Penelitian Dalam Pendidika, Surabaya: Usaha Nasional, 2002.

M. B. A. A. M. H. Miles, Qualitative Data Analysis (Terjemahan), Jakarta: Ui Press, 2005.

M. F. Rozalia, "Hubungan Intensitas Pemanfaatan Gadget Dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar," Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sd, Vol. 5, No. 2, Pp. 722-731, 2017.

T. L. P. S. Maola, "Pengaruh Gadget Terhadap Perkembangan Sosial Anak Sekolah Dasar," Journal Of Education, Psycology And Counseling, Vol. 3, No. 1, Pp. 219-225, 2021.

D. Syahyudin, "Pengaruh Gadget Terhadap Pola Interaksi Sosial Dan Komunikasi Siswa," Jurnal Kehumasan, Vol. 2, No. 1, Pp. 273-282, 2019.

P. S. M. D. T. Lestari, "Pengaruh Gadget Terhadap Perkembangan Sosial Anak Sekolah Dasar," Journal Of Education, Psychology And Counseling, Vol. 3, No. 1, Pp. 219-225, 2021.

A. &. S. M. Syarifudin, " Peran Orang Tua Terhadap Penggunaan Gadget Pada Perkembangan Sosial Anak Usia Dini Di Masa Pandemi Covid-19," Jurnal Tunas Aswaja, Vol. 1, No. 2, Pp. 23-38, 2022.

D. Gin Gin Ginanjar, "Penggunaan Gadget Dalam Proses Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Siswa Sekolah Dasar," Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Vol. 5, No. 2, Pp. 372-379, 2018.

M. F. Rozalia, "Hubungan Intensitas Pemanfaatan Gadget Dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar," Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sd, Vol. 5, No. 2, Pp. 722-731, 2017.

D. Nita Monita Rini, "Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Perilaku Sosial Anak Usia Sekolah Dasar," Jurnal Educatio, Vol. 7, No. 3, Pp. 1236-1241, 2021.

A. Subagijo, Diet & Detoks Gadget, Jakarta Selatan: Mizan Media, 2020.

H. S. B. S. Nikmawati, "Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Hasil Belajar Dan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar," Jurnal Edutech Undiksha, Vol. 9, No. 2, Pp. 254-259, 2021.

Posted

2023-10-30