Development of an Android-Based Pancasila Teaching Module for Grade 1 Elementary School
Pengembangan Modul Ajar Pancasila Berbasis Android untuk Kelas 1 SD
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.3451Keywords:
Android based, teaching module, DevelopmentAbstract
Develop a Pancasila Phase A teaching module on the Android platform that can be applied to an independent learning program in elementary schools. The research method used is in the form of Research and Development using the ADDIE model. Research results show that the quality of the documents is 100%, the value of the documents is 90%, the value of the teaching materials is 91.66%, so it meets the criteria of "very valuable". Thanks to the student response rate to the questionnaire being 94.86%, it is "very practical" and the effective quality of the Pancasila electronic module on the Android platform for first grade elementary school students is "high quality". in terms of the difference between students' pre-test and post-test scores, calculated using N-Gain with a value of 0.72. It can be concluded is valid, practical and effective for use as a learning medium.
Downloads
References
Rahayu, (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak.
Keputusan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia Nomor 262/M/2022.
Manalu, (2023). Evaluasi Program Mudah Transaksi dan Transportasi (Mutrans) Di Dinas Komunikasi dan Informasi Kota Tebing Tinggi. Skripsi.
Sugiyono. (2016). Sugiyono, Metode Penelitian dan Pengembangan Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D , (Bandung: Alfabeta, 2015), 407 1. Metode Penelitian Dan Pengembangan Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, Dan R&D.
Rohani. (2020). Pengembangan Sistem Pembelajaran Dalam Implementasi Kurikulum 2013 Menggunakan Model ADDIE Pada Anak Usia Dini. Jurnal Instruksional Volume 1.
Abarca, R. M. (2021). Sugiyono- Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif dan R&D (2013). In Nuevos sistemas de comunicación e información.
Riduwan, E. A. K. (2008). Cara Menggunakan Analisis Jalur (Path Analysis). Alfabeta.
Bandung.
Riduwan. (2010). Skala Pengukuran Variabel-Variabel Penelitian Bandung : CV Alfabeta.
Larasati, D. E. (2022). Pengembangan Buku Saku Digital Berbasis Android Mata Pelajaran PPKn Kelas VII SMP. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 7(1), 139. https://doi.org/10.17977/um019v7i1p139-148
Eka Febriani, N., & Yolanita Maureen, I. (2022). Pengembangan Multimedia Interaktif Materi Geografis Indonesia Tema Ekosistem Pada Mata Pelajaran Tematik Kelas V SD Negeri Datinawong. Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan Unesa, 12(5), 1– 9.
Tegeh, I. M., & Kirna, I. M. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Metode Penelitian Pendidikan dengan ADDIE Model. Jurnal Ika, 11 (1).
Tegeh, I Made; Jampel, I. N. P. T. (2015). Pengembangan Buku Ajar Model Penelitian Pengembangan Dengan Model Addie. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran.
Hidayat, Nizar. (2021). Model ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation) Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Bandung
Malik, A., & Chusni, M. (2013). Pengantar Statiska Pendidikan. A Psicanalise Dos Contos de Fadas. Tradução Arlene Caetano.
Mila, L. A. (2019). Pengembangan Media Berbasis Android pada Pembelajaran Matematika Realistik. Skripsi. FTK UINSA.
Nurwardani, Paristiyanti, dkk. (2016). Pendidikan Pancasila untuk Perguruan Tinggi.
Jakarta: Direktorat Jenderal Pembelajaran dan Kemahasiswaan.PP 17 Tahun 2010 Tentang Pengelolaan dan Penyelenggaraan Pendidikan, Sekretariat Negara RI.
Rifaldi, A. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Si Mega Berbasis Android untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran IPA Materi Gaya pada Siswa Kelas IV di SDN Kebraon 1 Surabaya. Skripsi. FIP UNESA.
Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung : Albabeta.
Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung : Albabeta.
Suprihatiningrum, Jamil. 2014. Strategi Pembelajaran. Yogyakarta : Ar-Ruzz Modul.
Susanto, A. 2013. Teori belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Modul Group.
Trianto. 2010. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif- Progesif. Jakarta : Kencana.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.