Preprint / Version 1

The Implementation of The Book Ta’alam al-‘Arabiyah Ma’ana Volumen 1 in Learning Arabic at Madrasatul Alsun Sidoarjo Implementasi Buku Ta’alam al-‘Arabiyah Ma’ana Jilid 1 dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasatul Alsun Sidoarjo


Implementasi Buku Ta’alam al-‘Arabiyah Ma’ana Jilid 1 dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasatul Alsun Sidoarjo

##article.authors##

  • Nur Azizah Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Najih Anwar Universitas Muhammadiyah Sidoarjo

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.3171

Keywords:

Implementation, Ta’alam al-‘Arabiyah Ma’ana Book, Arabic Learning

Abstract

Focus of this research is to find the description of implementation of the book Ta'alam al-'Arabiyyah Ma'ana volume 1 in learning Arabic in the course program at Madrasatul Alsun Sidoarjo. Subjects in this study were teachers and students who used the book Ta'alam al-'Arabiyyah Ma'ana during the learning. The research used in this paper is descriptive qualitative research where the data that has been collected through observation, interviews, and documentation, then in analyzing the data consists of data collection, data reduction, then drawing conclusions. The results of this study : 1) The process of learning Arabic by implementing the book Ta'alam al-'Arabiyah Ma'ana volume 1. 2) Factors supporting the implementation of the book Ta'alam al-'Arabiyah Ma'ana volume 1 in learning Arabic, namely. 3) Solutions to overcome these inhibiting factors include.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Kementerian Agama RI, “Modul Bahan Ajar Pendidikan Dan Pelatihan Profesional Guru (Plpg) Bahasa Arab,” no. 3, 2014, [Online]. Available: https://123dok.com/document/download/q05keogy?page=1

D. Ahmadi and A. M. Ilmiani, Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab Konvensional Hingga Era Digital. Yogyakarta: Ruas Media, 2020.

S. Nasution, Pengantar Linguistik Bahasa Arab. Sidoarjo: Lisan Arabi, 2017.

M. Rizki Ramadan, Al-Manhaj an-Nabawi Fi Ta’lim al-Lughoh al-Arabiyah. Tasikmalaya, Jawa Barat: Pustaka Cipasung, 2019.

F. Hendra, “Ta’liim Al-Lughoh Al-Arabiyyah Fii Al-Jaami’aat Al-Indonesia: Maa Lahaa wa Maa Yanbaghiy A’laihaa (Masyaakil Al-latii Tuwaajihuhaa wa Al-Huluul minhaa,” Jaami’atu Al-Azhar Indones., p. 9, 2015.

N. Rasyid, U. Amna, and L. Fitriani, “Implementasi Buku Al-Arabiyatu Baina Yadaik Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Pada Program Kursus Bahasa Arab Baitul Arabi Aceh,” Al-Mashadir, vol. 2, no. 01, pp. 57–70, 2022, doi: 10.30984/almashadir.v2i01.252.

U. Nurmawadah, “Implementasi Kitab Durush al-Lughah al-Arabiyah dalam Meningkatkan Pembelajaran Bahasa Arab Bagi Siswa Kelas X MA Khozinatul Ulum Blora Tahun Ajaran 2020/2021 M,” IAIN Kudus, 2020.

A. K. Bakkar, “Haula At-Tarbiah Wa At-Ta’lim.” 2011.

A. R. bin I. Al-Fauzan, Idhā’at li mu’allim al-Lughah al-’Arabiyah li ghair an-Nāthiqīna bihā. Riyadh: al-’Arabiyah li al-Jāmi’, 2011.

D. H. M. Musfiqon, Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Prestasi Pustaka Raya, 2012.

N. Harahap, PENELITIAN KUALITATIF, 1st ed. Medan: Wal Ashri Publishing, 2020.

S. Saleh, Analisis Data Kualitatif. Bandung: Pustaka Ramadhan, 2017.

U. Naser, “Hasil Wawancara Ustadz Naser,” Sidoarjo, 2022.

C. E. Setyawan, “ARAH PERENCANAAN PEMBELAJARAN BAHASA ARAB ABAD 21,” Al-Manar, vol. 9, no. 1, 2020, doi: 10.36668/jal.v9i1.133.

S. Safaruddin, “Teori Belajar Behavioristik,” J. Al-Qalam J. Kaji. Islam Pendidik., vol. 8, no. 2, pp. 119–135, 2020, doi: 10.47435/al-qalam.v8i2.239.

F. C. Dewi and T. Yuniarsih, “Pengaruh Lingkungan Sekolah dan Peran Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa,” J. Pendidik. Manaj. Perkantoran, vol. 4, no. 2, p. 141, 2019, doi: 10.17509/jpm.v4i2.18008.

I. Asrori, M. Thohir, and M. Ainin, Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab. Malang: MISYKAT, 2017.

U. Jadzuli, “Hasil Wawancara Ustadz Jadzuli,” Sidoarjo, 2022.

N. Manoppo, “Kompetensi Profesional Guru Bahasa Arab dan Masalah Pembelajaran Bahasa Arab,” vol. 2, no. 1, 2023.

S. Harni and I. Tarjiah, “Implementasi Teori Behaviorisme Dalam Membentuk Disiplin Siswa Sdn Cipinang Besar Utara 04 Petang Jatinegara Jakarta Timur,” Profesi Pendidik. Dasar, vol. 1, no. 2, p. 127, 2018, doi: 10.23917/ppd.v1i2.6458.

N. H. P. K. Nisa and M. B. U. B. Arifin, “Pengaruh Kebiasaan Sarapan Pagi Terhadap Konsentrasi dan Hasil Belajar Bahasa Jawa Kelas 5 MINU Durung Bedug Candi Sidoarjo,” Didakt. J. Pendidik. dan Ilmu Pengetah., vol. 21, no. 2, pp. 152–163, 2021, doi: 10.30651/didaktis.v21i2.7598.

S. T. Tamaji, “Manajemen Sarana Dan Prasarana Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Smp Al-Izzah Internasional Islamic Boarding School Batu,” Al-Fakkaar, vol. 2, no. 1, pp. 22–39, 2021, doi: 10.52166/alf.v2i1.2335.

M. D. H. Al Ghozali, “Faktor-Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Mahasiswa PAI Unwaha Pada Mata Kuliah Bahasa Arab,” JoEMS (Journal Educ. Manag. …, vol. 2, no. 2, 2019, [Online]. Available: https://www.ojs.unwaha.ac.id/index.php/joems/article/view/103%0Ahttps://www.ojs.unwaha.ac.id/index.php/joems/article/download/103/69

D. H. N. Hanani, Pembelajaran Bahasa Arab Kontemporer : Konstruksi Metodologis Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Komunikatif : Sosiolinguistik. Bandung: Cendekia Press, 2020. [Online]. Available: https://books.google.co.id/books?id=e8wMEAAAQBAJ&lpg=PA172&ots=xFn6ZEn-2U&dq=tempat yang tenang untuk belajar bahasa Arab&lr&hl=id&pg=PA208#v=onepage&q=tempat yang tenang untuk belajar bahasa Arab&f=false

Y. E. Rachman, “Faktor-Faktor Penghambat Dalam Memahami Bahasa Arab,” EL-IBTIKAR J. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 10, no. 1, p. 39, 2021, doi: 10.24235/ibtikar.v10i1.7725.

“Asalib Tadris al-Lughoh al-’Arabiyah Fi Shufufi al-Ibtida’iyah.”

N. Sakdiah and F. Sihombing, “Problematika Pembelajaran Bahasa Arab,” J. Sathar, vol. 1, no. 1, pp. 34–41, 2023, doi: 10.59548/js.v1i1.41.

Posted

2023-09-01