Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

The Effectiveness of the Think-Pair-Share Learning Model to Improve Learning Outcomes of Arabic on Albayt Material for Class 7 Students of SMP Muhammadiyah 9 Boarding School Tanggulangin


Efektivitas Model Pembelajaran Think-Pair-Share untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Arab Materi Albayt pada Siswa Kelas 7 SMP Muhammadiyah 9 Boarding School Tanggulangin

##article.authors##

  • Amelya Khusnul Fadhilah Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Farikh Marzuqi Ammar Universitas Muhammadiyah Sidoarjo

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.2921

Keywords:

Model, Think-Pair-Share, Learning Outcomes

Abstract

This research aims to determine how effective the think pair share learning model is on Arabic learning outcomes. The sample in this study took one class consisting of 29 students, namely class VII girls. researchers collected data by observation, interviews, documentation, and pretest-posttest one group design (students in the same class were instructed to do the pretest and then do the posttest after being given treatment). Data analysis used in this study is the N-gain test, the N-gain formula is believed to be able to accurately determine the results before and after being given treatment with value data. The results of the analysis show that the think-pair-share learning model is effective in improving Arabic learning outcomes

Downloads

Download data is not yet available.

References

W. Hidayat, J. Jahari, and C. Nurul Shyfa, “Manajemen Kelas Dalam Meningkatkan Proses Pembelajaran Di Madrasah,” J. Pendidik. UNIGA, vol. 14, no. 1, p. 308, 2020, doi: 10.52434/jp.v14i1.913.

S. Mahmud and M. Idham, Teori Belajar Bahasa. 2019. doi: 10.52574/syiahkualauniversitypress.251.

S. Al’abidah, “Istirajiyyah ta’liimi al lughatull Arabiyyah Fii Almadrasah Atsanawiyyah Alhukumiyyah Al Ammah Al’asyirah Malang,” file:///C:/Users/VERA/Downloads/ASKEP_AGREGAT_ANAK_and_REMAJA_PRINT.docx, vol. 21, no. 1, pp. 1–9, 2020.

A. Muhyidin, O. Rosidin, and E. Salpariansi, “Metode Pembelajaran Membaca Dan Menulis Permulaan Di Kelas Awal,” J. Pendidik. Sekol. Dasar, vol. 4, no. 1, p. 30, 2018, doi: 10.30870/jpsd.v4i1.2464.

H. H. Al Azka, R. D. Setyawati, and I. U. Albab, “Pengembangan Modul Pembelajaran,” Imajiner J. Mat. dan Pendidik. Mat., vol. 1, no. 5, pp. 224–236, 2019, doi: 10.26877/imajiner.v1i5.4473.

E. Risdianto, “Kepemimpinan Dalam Dunia Pendidikan Di Indonesia di Era Revolusi Industri 4.0,” pp. 1–12, 2004.

majid arsan Kailani, “Attarbiyah Attajdid.” 2005.

[8] W. Ziyana Wahidah, “faaliatu istikhdam tariqat alta’lim alta’awunii (Cooperative Learning) bitaqniati altalim aljama’ii (NHT) fi ta’lim maharat alqira’at litulaab lissiif assabi’ bi almadrasat almutawasitat al’iislamiat alhukumiah altsaaniah tuluagung”.

“Miftahul huda metode cooperative learning.pdf.”

A. shoimin, 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam kurikulum 2013. Ar Ruzz Media, 2021.

E. H. Sugiharti, “Efektivitas Think Pair Share terhadap hasil belajar Matematika ditinjau dari kemampuan awal,” Pros. Semin. Nas. Etomatnesia, vol. 28, no. 2, pp. 505–510, 2013.

A. Ichlasul and Leonard, “Pengaruh Metode Pembelajaran TPS ( Think Pair Share ) Terhadap Hasil Belajar Matematika,” Semin. Nas. Pendidik. Mat. Univ. Indraprasta PGRI, 26 Agustus 2015, no. Agustus, pp. 139–145, 2015.

I. Yuwanita, H. I. Dewi, and D. Wicaksono, “Pengaruh Metode Pembelajaran Dan Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar Ipa,” Instruksional, vol. 1, no. 2, p. 152, 2020, doi: 10.24853/instruksional.1.2.152-158.

M. K. Nasution, “Penggunaan metode pembelajaran dalam peningkatan hasil belajar siswa,” Stud. Didakt. J. Ilm. Bid. Pendidik., vol. 11, no. 1, pp. 9–16, 2017.

M. Mughitsah, “EKSPERIMENTASI METODE COOPERATIVE LEARNING DENGAN TEKNIK TWO STAY TWO STRAY UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR BAHASA ARAB SISWA KELAS VIII MTs N 3 MAJALENGKA TAHUN AJARAN 2017/2018,” Energies, vol. 6, no. 1, pp. 1–8, 2018.

Z. Nisa’ Karimah, “EFEKTIVITAS TEKNIK THINK-PAIR-SHARE DALAM MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR BAHASA ARAB SISWA KELAS VIII MTS NEGERI 3 KLATEN TAHUN AJARAN 2018/2019 SKRIPSI,” Prog. Retin. Eye Res., vol. 561, no. 3, pp. S2–S3, 2019.

A. Abdurrahman Bin Ibrahim, Idloat. 1341.

S. Alwahidah, “‘Taktsiru Thoriqotu At-Ta’limi At-Ta’aawuni Bil Muzaawajah “ala Kafaati Al-Mufradat Lissif Assabi” Bil Madrasati Mutawasithatil Islamiyyah As-Syafi’iyyah Gondang,’” Dep. Bioteknol. - Sekol. Tinggi Sains - Univ. Baghdad. Baghdad, Irak, vol. Vol 49, no. Jurnal Sains Arab, pp. 69–73, 2008.

R. Nuryanti, “Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif dengan Strategi Team Games Tournament (TGT) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Materi Bilangan Romawi bagi Siswa Tunarungu Kelas IV SDLB,” J. Asesmen dan Interv. Anak Berkebutuhan Khusus, vol. 20, no. 1, pp. 40–51, 2019.

R. Salam, “EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE THINK PAIR SHARE (TPS) UNTUK MENINGKATKAN KEPERCAYAAN DIRI DAN KOMUNIKASI MATEMATIS Reskiwati Salam,” J. Penelit. Pendidik. Insa., vol. 20, no. 2, pp. 108–116, 2017.

Mahmudah, “Pengaruh Media Audio Terhadap Keterampilan Menyimak,” Tarb. J. Ilm. Kependidikan, vol. 7, no. 2, pp. 75–85, 2018.

M. Nurhayati and N. Hujjatusnain, “Analisis Manajemen Pembelajaran Online Berbasis Media Sosial WhatsApp untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Materi Sistem Pencernaan,” J. Bioterdidik Wahana Ekspresi Ilm., vol. 9, no. 1, pp. 22–33, 2021, doi: 10.23960/jbt.v9i1.21980.

Posted

2023-08-28