Preprint has been submitted for publication in journal
Preprint / Version 1

Teacher’s Efforts in Improving Students Arabic Writing Skills in the Post Pandemic


Upaya Guru dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Bahasa Arab di Masa Post Pandemi

##article.authors##

  • Nadya Putri Handayani Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Ruli Astuti Universitas Muhammadiyah Sidoarjo

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.2158

Keywords:

Teacher's Efforts, Writing Skills , Post Pandemic

Abstract

The purpose of this study was to find out the teacher’s efforts to improve students Arabic writing skills at SDIT Hasanah Fiddaroin in the post pandemic. To achieve this goal, researchers use descriptive qualitative rsearch methods. The research subjects was Arabic teachers. The type of data collected is qualitative, while for data collection researchers used interviews, and documentation techniques. The data obtained were analyzed through data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results  of the study show that the theacher’s efforts in improving student’s Arabic writing skills are adjusted to the type of skill. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

I. Agus and A. L. Hadi, "The Responses of Mathematics Pre-Service Teachers Toward Online Lectures in the Covid-19 Era," EDUMATIKA Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2020.

L. M. Jannah and C. Apriyansyah, "Pengaruh Sosial Emosional terhadap Kemandirian Belajar Anak Usia 5-6 Tahun di Masa Pandemi Covid 19," Jurnal Penddikan Tambusai, vol. 5, p. 6247, 2021.

Aswaruddin, "Terpuruknya Pendidikan di Indonesia pada Masa Pandemi COVID-19," Cybernatics Journal Educational Research and Social Studies, vol. 2, p. 45, 2021.

W. A. Wirawati, R. N. Laili and M. Nashir, "Post Covid 19 Learning Adaptation: Teacher's Strategies and Innovations In Teaching English In The Post Pandemic," EduLine: Journal of Education and Learning Innovation, vol. Vol.2 No.3, p. 1, 2022.

A. W. Rosyidi, Media Pembelajaran Bahasa Arab MI, Malang: UIN Malang Press, 2009.

S. Tajuddin, "Pengembangan Model Pembelajaran Bahasa Arab Tingkat Sekolah Dasar untuk meningkatkan Kemampuan Bahasa Arab Siswa.," Jurnal Pendidikan Parameter, 2017.

S. Kuraedah, "Aplikasi Maharah Kitabah dalam Pembelajaran Bahasa Arab," Jurnal Al-Ta'dib No.2, vol. 08, 2015.

R. A. Sholihah and S. Suharti, "Sikap dan Pemertahanan Bahasa Indonesia Siswa Kelas X SMA Internasional Budi Mulia Yogyakarta," jurnal UNY Ling Tera, 2015.

M. Ritonga, D. Martias, N. R. Dhani and L. Jumusti, "Strategi Pembelajaran Kitabah dalam Upaya Peningkatan Keterampilan Menulis Bahasa Arab bagi Peserta Didik Madrasah Tsanawiyah," RAUSYAN FIKR Jurnal Pemikiran dan Pencerahan, vol. 19, 2023.

A. Hermawan, Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab, Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2011.

Taufik, Pembelajaran Bahasa Arab MI, Surabayaa: UINSA Press, 2016.

H. Ahyar, "Penguasaan Mufrodzat dan Qawa'id Sebagai Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis Bahasa Arab," al Mahara Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, vol. Vol. 04, p. 257, 2018.

M. Ritonga, N. R. Dhani, D. Martias and L. Jumusti, "Strategi Pembelajaran Kitabah dalam Upaya Peningkatan Keterampilan Menulis Bahasa Arab bagi Peserta Didik Madrasah Tsanawiyah," RAUSYAN FIKR Jurnal Pemikiran dan Pencerahan, vol. 19, 2023.

A. Nuryana, P. Pawito and P. Utari, "Pengantar Metode Penelitian Kepada Suatu Pengertian Yang Mendalam Mengenai Konsep Fenomenologi," ENSAINS Journal, 2019.

A. W. Rosyidi and M. Ni'mah, Memahami Komsep Dasar Pembelajaran Bahasa Arab, Malang: UIN Maliki Press, 2011.

Mulyasa, Implementasi KTSP, Kemandirian Guru dan Kepala Sekolah, Jakarta: Bumi Aksara, 2008.

D. A. a. Fitri, I. Rusdiyani, T. Maemunah, M. H. H. Miharja and H. A. Putri, "Meningkatkan Kemampuan Menulis dengan Metode Drill Bagi Siswa yang Terindikasi Berkesulitan Belajar," Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, vol. 6, 2018.

A. Imron and D. F. Fajriyyah, "Penggunaan Metode Bernyanyi dalam Menghafal Mufrodat (Kosa Kata) Bahasa Arab di MI," Jurnal Pendidikan MI/SD, vol. 1, p. 44, 2021.

L. A. Jannah, Kesalahan-kesalahan Guru PAUD yang Sering Dianggap Sepele, Yogyakarta: Diva Press, 2013.

Taufik, Pembelajaran Bahasa Arab MI, Surabaya: UINSA Press, 2016.

D. Gemilang and H. Listiana, "Teaching Media in The Teaching of Arabic Language / Media Pembeljaran dalam Pembelajaran Bahasa Arab," Journal of Arabic Teaching, Linguistic and Literature, 2020.

A. W. Rosyidi, Media Pembelajaran Bahasa Arab, Malang: UIN Malang Press, 2009.

R. Aviana and F. F. Hidayah, "Pengaruh Tingkat Konsentrasi Belajar Siswa Terhadap Daya Pemahaman Materi Pada Pembelajaran Kimia di SMA Negeri 2 batang," Journal Pendidikan Sains, vol. 1, pp. 30-33, 2015.

Posted

2023-08-22