Relationship Between Academic Stress And Student Academic Procrastination
Hubungan Antara Stres Akademik Dengan Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.211Keywords:
Academic Stress, Academic Procrastination, MahasiswaAbstract
This study aimed to determine the relationship between academic stress and academic procrastination among students at Muhammadiyah Sidoarjo University. The type of research uses quantitative correlational. The total population of 10802 students with a sample of 336 students taken by simple random sampling technique. Data collection techniques using a Likert scale. The validity of academic stress uses 14 valid items. The validity of academic procrastination uses 20 valid items. Academic stress reliability results of 0.780 from 14 items. The results of academic procrastination reliability were 0.853 out of 20 items. The data analysis technique uses Spearman's product moment assisted by SPSS 25.0. The results of data analysis obtained rxy = 0.365 with sig 0.000 <0.05. Then the hypothesis is accepted which means there is a positive relationship between academic stress and academic procrastination.
Downloads
References
M. R. Akbar and Nurhayati, “Pengaruh mahasiswa magang terhadap keberlangsungan kinerja kantor walikota medan,” J. Ilmu Komputer, Ekon. dan Manaj., vol. 2, no. 1, pp. 404–408, 2022, [Online]. Available: https://ummaspul.e-journal.id/JKM/article/download/3149/986.
M. Munthe and F. Lase, “Faktor-faktor dominan yang mempengaruhi kegiatan belajar mahasiswa,” Educ. J. Pendidik., vol. 1, no. 1, pp. 216–225, 2022, doi: 10.56248/educativo.v1i1.30.
M. Miswanto, “Prokrastinasi akademik mahasiswa di era kuliah online masa pandemi covid-19,” Psychocentrum Rev., vol. 4, no. 1, pp. 125–139, 2022, doi: 10.26539/pcr.41789.
Musfirah, N. H. Ar, and S. Latif, “Prokrastinasi akademik mahasiswa program studi PGSD di masa pandemi covid-19,” Konseling J. Ilm. Bimbing. dan Konseling, vol. 3, no. 2, pp. 55–60, 2022, doi: 10.31960/konseling.v3i2.1510.
J. I. Lele, J. S. Sine, A. I. S. Sole, and Y. Foeh, “Perbedaan prestasi belajar mahasiswa saat pembelajaran daring dan tatap muka ditinjau dari prokrastinasi akademik,” Harati J. Pendidik. Kristen, vol. 2, no. 1, pp. 1–17, 2022, doi: 10.54170/harati.v2i1.81.
R. Izzati, “Prokrastinasi akademik pada mahasiswa fakultas psikologi dan ilmu pendidikan (fpip) di universitas muhammadiyah sidoarjo,” Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, 2021.
W. Nisa, “Hubungan antara self directed learning dan kontrol diri dengan prokrastinasi akademik mahasiswa pasca pandemi covid-19,” Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya, 2022.
N. Nafeesa, “Faktor-faktor yang mempengaruhi prokrastinasi akademik siswa yang menjadi anggota organisasi siswa intra sekolah,” Anthr. J. Antropol. Sos. dan Budaya (Journal Soc. Cult. Anthropol., vol. 4, no. 1, p. 53, 2018, doi: 10.24114/antro.v4i1.9884.
Suhadianto and A. Ananta, “Bagaiamana prokrastinasi akademik mahasiswa indonesia pada masa pandemi covid-19?; penguji deskriptif dan komparatif,” Sukma J. Penelit. Psikol., vol. 3, no. 01, pp. 71–81, 2022, doi: https://doi.org/10.30996/sukma.v3i1.6955.
I. Jayusman and O. A. K. Shavab, “Aktivitas belajar mahasiswa dengan menggunakan media pembelajaran learning management system (lms) berbasis edmodo dalam pembelajaran sejarah,” J. Artefak, vol. 7, no. 1, p. 13, 2020, doi: 10.25157/ja.v7i1.3180.
J. R. Akerina and D. H. Wibowo, “Hubungan antara dukungan sosial teman sebaya dengan kebahagiaan pada mahasiswa,” Humanlight J. Psychol., vol. 3, no. 1, pp. 1–14, 2022.
G. Wahyu, W. Pradhana, F. I. Pendidikan, U. N. Surabaya, F. I. Pendidikan, and U. N. Surabaya, “Hubungan antara stres akademik dengan prokrastinasi pada mahasiswa jurusan x yang pernah menjalani pembelajaran online di masa pandemi covid-19,” J. Penelit. Psikol., vol. 9, 2022.
M. R. Azhari, “Pengaruh kepercayaan diri terhadap stres akademik dengan penyesuaian diri sebagai variabel mediator pada siswa kelas 10 man 1 pasuruan,” Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, 2020.
Hardani et al., Buku metode penelitian kualitatif dan kuantitatif, no. Maret. 2020.
Sugiyono, Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan r&d. Bandung: Alfabeta, 2017.
W. Musikhah, “Stres akademik mahasiswa universitas muhammadiyah sidoarjo yang kuliah sambil bekerja angkatan 2021,” Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, 2021.
S. Azwar, Reliabilitas dan validitas edisi 4. Y0gyakarta: Pustaka Belajar, 2017.
C. D. Nata, “Hubungan antara stres kerja dengan prokrastinasi akademik pada mahasiswa universitas muhammadiyah sidoarjo yang bekerja,” Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, 2018.
K. J. Ernita, “Hubungan antara stres akademik dengan prokrastinasi akademik pada mahasiswa perantau,” Universitas Sanata Dharma, 2021.
Duryati and A. Revendra, “Hubungan antara stres akademik dengan prokrastinasi akademik pada mahasiswa di kota padang,” Socio Hum., vol. 4, no. 1, 2022.
B. K. Puspita and D. Kumalasari, “Prokrastinasi dan stres akademik mahasiswa,” J. Penelit. Psikol., vol. 13, no. 2, 2022, doi: http://doi.org/10.29080/jpp.v13i2.818.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.