Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

The Influence of Powtoon Based Animation Media on Arabic Vocabulary Mastery of 4 Grade Students of Muhammadiyah Elementary School 09 Ngaban


Pengaruh Media Animasi Berbasis Powtoon Terhadap Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab Pada Siswa Kelas IV SD Muhamadiyah 09 Ngaban

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.1729

Keywords:

Media, Powtoon, Vocabulary

Abstract

This study aims to determine how much influence learning using powtoon-based web media can improve Arabic vocabulary mastery (mufrodaat) for fourth grade students at SD Muhammadiyah 09 Ngaban. The research subjects were twenty students. The data analysis technique used is quantitative. Data collection techniques were carried out using tests, observations and documentation. Test by giving pretest and posttest, observation is done by observing and documenting. Qualitative data analysis was used to determine the percentage increase in Arabic vocabulary mastery using powtoon-based web media. Based on the results of the pretest and posttest data analysis, it was found that the average N-Gain score was 0.515. This means that the powtoon media has a moderate effect on students' Arabic vocabulary mastery. Where it can be concluded that the powtoon media has an effect.

Downloads

Download data is not yet available.

References

D. abdurrahman bin ibrahim Alfauzan, idhoats limu’alimii lughoh arabiyah lighoiri an-natiqiina bihaa. 1431.

kholid bin abdul Aziz, “asaasiyaat at-taqyiim fii at-ta’liim al-lughowii,” p. 336, 1429.

D. A. Ofori et al., “pengajaran kosa kata unyuk mahasisawa kelas intensif bahasa arab,” Molecules, vol. 2, no. 1, pp. 1–12, 2020.

B. bin N. Al-Jabar, “al-lughoh al-arabiyyah fii anha’i al-alim,”. 400, 2019.

F. ROZI, “Pembelajaran Bahasa Arab: Problematika dan Solusinya,” Arab. (jurnal Pendidik. Bhs. Arab dan Kebahasaaraban), vol. 1, no. November 2014, 2014.

Y. Wulandari, Y. Ruhiat, and L. Nulhakim, “Pengembangan Media Video Berbasis Powtoon pada Mata Pelajaran IPA di Kelas V,” J. Pendidik. Sains Indones., vol. 8, no. 2, pp. 269–279, 2020, doi: 10.24815/jpsi.v8i2.16835.

T. Tafonao, “Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa,” J. Komun. Pendidik., vol. 2, no. 2, p. 103, 2018, doi: 10.32585/jkp.v2i2.113.

H. Arrowi, “ar-rasiid al-lughowi al-arabii litalaamid ash-shufuuf as-sittah al-uulaa min marhalah at-ta’liim al-asaasii”.

I. Awalia, A. S. Pamungkas, and T. P. Alamsyah, “Pengembangan Media Pembelajaran Animasi Powtoon pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas IV SD,” Kreano, J. Mat. Kreat., vol. 10, no. 1, pp. 49–56, 2019, doi: 10.15294/kreano.v10i1.18534.

R. Ariyanto, S. Kantun, and S. Sukidin, “Penggunaan Media Powtoon Untuk Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Siswa Pada Kompetensi Dasar Mendeskripsikan Pelaku-Pelaku Ekonomi Dalam Sistem Perekonomian Indonesia,” J. Pendidik. Ekon. J. Ilm. Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekon. dan Ilmu Sos., vol. 12, no. 1, p. 122, 2018, doi: 10.19184/jpe.v12i1.7622.

A. Hidayati, E. Adi, and H. Praherdhiono, “Bangan Media Video Pembelajaran Untuk Meningkatkan Pemahaman Materi Gaya Kelas Iv Di Sdn Sukoiber 1 Jombang,” JINOTEP (Jurnal Inov. dan Teknol. Pembelajaran) Kaji. dan Ris. dalam Teknol. Pembelajaran, vol. 6, no. 1, pp. 45–50, 2019, doi: 10.17977/um031v6i12019p045.

zahratun fajriah, “PENINGKATAN PENGUASAAN KOSAKATA BAHASA ARAB (MUFRADAT)MELALUI PENGGUNAAN MEDIA KARTU KATA BERGAMBAR(Penelitian Tindakan Pada Siswa kelas I MI Nurul HakimKediri Lombok Barat Tahun 2015),” J. Pendidik. Usia Dini, vol. 9, no. 1, pp. 107–126, 2015.

I. M. Suarsana, “Pelatihan Perancangan, Pembuatan, dan Penggunaan Alat Peraga Matematika bagi Guru-Guru SD Gugus II Kecamatan Kubu,” Widya Laksana, vol. 8, no. 2, pp. 145–150, 2019.

U. Hanifah and M. W. W. Hidayah, “Tathbȋq Wasȋlah Al-Ta’Lim ‘Powtoon’ Fȋ Tarqiyyati Mahᾱrah Al-‎Qirᾱ’Ah‎,” Al Mi’yar J. Ilm. Pembelajaran Bhs. Arab dan Kebahasaaraban, vol. 4, no. 1, p. 1, 2021, doi: 10.35931/am.v4i1.362.

A. Delona and R. Dewi Kartikasari, “Perbandingan Media Powtoon Dan Mind Map Pada Pembelajaran Menulis Teks Eksplanasi Siswa Smpn 85 Jakarta,” J. Ilm. Semant., vol. 3, no. 01, pp. 21–29, 2021, doi: 10.46772/semantika.v3i01.485.

N. Fitriyani, “Pengembangan Media Pembelajaran Audio-Visual Powtoon Tentang Konsep Diri Dalam Bimbingan Kelompok Untuk Peserta Didik Sekolah Dasar,” J. Tunas Bangsa, vol. 6, no. 1, pp. 104–114, 2019.

N. Yusuf, D. Setiyaningsih, N. G. Lestari, P. Pgsd, I. Pendidikan, and J. K. A. Dahlan, “Prosiding Seminar Nasional Penelitian LPPM UMJ Website: http://jurnal.umj.ac.id/index.php/semnaslit E-Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Audiovisual Powtoon dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas 1 di SDN Bambu Apus 02,” pp. 1–8, 2021.

S. Warni, “Peningkatan Keterampilan Menulis Bahasa Arab melalui Media Gambar Reka Cerita pada Siswa Kelas XI Madrasah Aliyah Negeri Blangkejeren,” J. Serambi Akad., vol. 9, no. 2, pp. 135–146, 2021, [Online]. Available: https://ojs.serambimekkah.ac.id/serambi-akademika/article/view/2911

mahmud kaamil Annaqoh, Baramiju ta’limu Al Arabiyati Lil muslimina an nathiqhoini bil lughaat ukhro fii dhou’i dawafa ihim. 1985.

M. Nurhayati and N. Hujjatusnain, “Analisis Manajemen Pembelajaran Online Berbasis Media Sosial WhatsApp untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Materi Sistem Pencernaan,” J. Bioterdidik Wahana Ekspresi Ilm., vol. 9, no. 1, pp. 22–33, 2021, doi: 10.23960/jbt.v9i1.21980.

E. Deliviana, “Aplikasi PowToon Sebagai Media Pembelajaran : Manfaat dan Problematikanya,” J. Chem. Inf. Model., vol. 6, no. 1, pp. 1689–1699, 2017.

P. Studi, P. Ekonomi, J. Pendidikan, I. Pengetahuan, S. Fakultas, and K. Dan, “Pengaruh Penggunaan Media Quizizz,” vol. 3, no. 2, pp. 101–114, 2022.

I. Suhendra, E. Enawaty, and H. A. Melati, “Pengaruh Penggunaan Media Audiovisual Powtoon terhadap Motivasi dan hasil Belajar Siswa Materi Unsur Senyawa campuran,” J. Pendidik. dan Pembelajaran Khatulistiwa, vol. 7, no. 3, pp. 1–8, 2016.

Nurrita, “Kata Kunci : Media Pembelajaran dan Hasil Belajar Siswa,” Misykat, vol. 03, pp. 171–187, 2018.

Posted

2023-07-20